Tanja Mettovaara haluaa totuudenmukaista ja konkreettista tietoa SASKin hankkeista ja niiden vaikutuksesta ihmisten elämään.

20.11.2017

SASKin opintomatka Intiaan

Millaiset ovat työolot Intiassa? Entä miten toimivat ammattiliitot? Näihin ja muihin asioihin Tanja Mettovaara etsii vastauksia Intiaan suuntautuvalla opintomatkallaan. Seuraa matkan etenemistä Tanjan matkapäiväkirjasta.

Olen Tanja Mettovaara ja lähdössä opintomatkalle Intian Delhiin marraskuun puolivälissä 2017. Matka on Suomen Ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASKin vuosittain järjestämä, ja matkalle voivat hakea kaikki SASKin jäsenjärjestöjen jäsenet.

Haluan jakaa matkani kokemuksia myös muille. Tarkoitukseni on pitää matkapäiväkirjaa, joka sisältää videoita, kuvia ja tekstiä.

Meitä opintomatkalaisia on yhteensä viisitoista. Tänä vuonna kohdemaa on Intia, jossa me matkalaiset pääsemme tutustumaan SASKin hankkeisiin. Hankkeista yksi on lapsityövoiman vähentäminen maassa, jossa ihmisiä on paljon ja lapsityövoimaa käytetään laajasti. Kohdemaa vaihtuu joka vuosi.

Matkalla tapaamme paikallisten ammattiliittojen toimijoita, vierailemme suurlähetystössä, tutustumme paikalliseen kulttuuriin, kouluihin ja työelämään. Mukana matkalla meillä on paikallinen ”opas”, joka työskentelee SASKille Intian hankkeiden parissa. Hän huolehtii ryhmämme käytännön asioista matkan ajan ja on hoitanut kaikki varaukset ja järjestelyt kohdemaassa. Teemme kahden viikon matkan aikana useita parin-kolmen päivän matkoja lähiseuduille eri kaupunkeihin.

Osallistujien taustat ovat hyvin erilaisia.  Matkaan lähtevä porukka koostuu eri ammattialojen edustajista ympäri Suomea. Mukana on miehiä, naisia, työttömiä, opiskelijoita, työssä käyviä, lähes eläkeikäisiä ja nuoria.

Työskentelen itse Teollisuusalojen ammattiliitossa järjestösihteerinä. Työhöni kuuluu jäsenten auttamisen ja kouluttamisen lisäksi erilaiset järjestötehtävät ammattiosastojen kanssa yhteistyössä, sekä vastuullani on ollut nuorten ja opiskelijoiden toiminta sekä työttömien asiat.

Me opintomatkalaiset tapasimme toisemme syyskuussa, jolloin kävimme läpi käytännön järjestelyjä, tutustuimme Intialaiseen kulttuuriin, saimme tietoa niin Saskista kuin hankkeista ja ennen kaikkea tutustuimme toisiimme. Ryhmämme vaikuttaa todella mukavalta ja toimivalta, siksi lähden matkaan hyvin ja turvallisin mielin.

Matkaani on taloudellisesti tukenut oma ammattiliittoni Ay-toimihenkilöt ry sekä työnantajani Teollisuusalojen ammattiliitto.

Itse hain matkalle mukaan, koska haluan totuudenmukaista ja konkreettista tietoa SASKin hankkeista ja niiden vaikutuksesta ihmisten elämään ja jotta voin työssäni Teollisuusalojen ammattiliitossa kertoa jäsenillemme, miksi on tärkeää tukea kehitysmaiden hankkeita paremman työelämän puolesta. Tietysti myös outo maa ja kulttuuri kiinnostavat.