09.12.2019

Opi perusasiat, se ei riitä, mutta opi ne

Työväen Sivistysliitto on tehnyt työtä sivistyksen eteen sata vuotta.

Työväen Sivistysliitto on tehnyt työtä sivistyksen eteen sata vuotta. Liitto perustettiin sisällissodan jälkeiseen ankeaan ja epäluuloiseen arkeen. Tehtävänä oli nostaa työväestön sivistyksen tasoa oikeudenmukaisuuden, suvaitsevaisuuden ja tasa-arvon hengessä. Tänä päivänäkin samat arvot ovat TSL:n toiminnan perustana. Liitto on ollut sadan vuoden aikana omalla työllään rakentamassa Suomesta sivistysvaltiota. Vaikka maailma muuttuu, sivistystyölle riittää työtä.

100-juhlavuoden alussa TSL julkaisi toimittaja ja media-asiantuntija Ville Blåfieldin kirjoittaman kirjan Hengenpimeyttä vastaan, Puheenvuoroja sivistyksestä (Edita 2019). Useat kymmenet asiantuntijat ovat osallistuneet TSL:n järjestämiin sivistyskeskusteluihin yliopistoilla, kirjastoissa ja työväentaloilla. Lisäksi TSL:n opintojärjestöt ovat järjestäneet omia kulttuuritilaisuuksiaan.

TSL on ollut esillä kahdessa näyttelyssä: Työväenmuseo Werstaalla Tampereella Eespäin 1919 ja Helsingissä Hitaan ajan selfie, joka oli valmisteltu valokuvaaja Meeri Koutaniemen pitämän kurssin lopputöistä.

Liitto luovutti Reino Helismaa -palkinnon lauluntekijä Paula Vesalalle. Valkeakosken Työväen Musiikkitapahtumassa TSL järjesti keskustelua ay-liikkeen järjestämisestä ja useita konsertteja.

Juhlavuoden tapahtumat päättyivät amerikansuomalaisten työväenlaulujen konserttiin, jossa Paleface ja Laulava Unioni julkistivat Tie vapauteen -levyn. Laulujen taustalla on onnellinen yhteensattuma, jossa Laulu ottaa kantaa -verkoston kautta amerikansiirtolaisten laulujen tutkijat ja niitä esittävät muusikot ovat kohdanneet toisensa. Laulu ottaa kantaa on myös ollut TSL:n hallinnoima musiikkihanke.

Juhlavuoden viesti on ollut selkeä, kuten se on ollut sadan vuoden ajan: Opi perusasiat, se ei riitä, mutta opi ne. Kirjailija Bertolt Brechtin kirjoittama runo Oppimisen ylistys on ajaton ja universaali. TSL:n pääjuhlassa sen esitti laulaja Monna Kamu ja Koiton Laulu johtajanaan Tomas Takolander.

Teksti

Merja Leskinen