25.03.2019

Kuvassa keskellä

Alkuvuodesta 2018 käynnistynyt TSL:n kulttuurien välinen mediaprojekti Kuvassa keskellä on nyt tulossa päätökseen. Projektissa on toteutettu valokuva- ja videopajoja, joissa eri kulttuuritaustoista tulevat nuoret ovat oppineet ilmaisemaan itseään ja kertomaan valokuvan ja videon keinoin omia, perheidensä ja yhteisöjensä tarinoita.

Alkuvuodesta 2018 polkaistiin käyntiin Työväen Sivistysliitto TSL:n kulttuurien välinen mediaprojekti Kuvassa keskellä. Projektissa on toteutettu valokuva- ja videopajoja, joissa eri kulttuuritaustoista tulevat nuoret ovat oppineet ilmaisemaan itseään ja kertomaan valokuvan ja videon keinoin omia, perheidensä ja yhteisöjensä tarinoita. Projektin yhtenä tavoitteena on ollut avata nuorten aitoa kokemusmaailmaa, jolloin kertojat vaihtavat rooliaan perinteisestä mediaobjektista aktiiviseksi tekijäksi.

MONIPUOLISTA TOIMINTAA

Video- ja valokuvatyöpajojen lisäksi Kuvassa keskellä on järjestänyt medialukutaitokoulutusta yhdessä Kansanvalitusseuran kanssa, henkilökohtaista ohjausta pajoissa opiskelleille ja Kohtaamisia-iltamat, jossa valokuvaaja Meeri Koutaniemi, elokuvaohjaaja Hamy Ramezan ja muusikko Teemu Kupiainen kertoivat omista projekteistaan ja luottamuksen rakentamisesta kuvaajan ja kuvattavan välille. Meeri Koutaniemi veti myös moniosaisen Omakuva – hitaan ajan selfie -työpajan naisille. Pajan tuotoksena syntyviä mustavalkokuvia on esillä Kuvassa keskellä -loppufestareilla 6.4. Kulttuuritehdas Korjaamolla. Perinteistä videoilmaisua laajennettiin tubetuksen suuntaan suositun tubettajan Hassan Maikalin vetämässä työpajassa.

UTKUJÄRVEN MEDIAPAJA

Yksi mieleenpainuvimmista työpajoista oli syykuussa Muoniossa järjestetty viikon mittainen mediapaja. Paja toteutettiin yhteistyössä TATSIn ja Helsingin seudun erilaiset oppijat ry:n (HERO) kanssa Utkujärven majoilla. Osallistujat tulivat TATSIn ja HEROn nuorten ryhmistä. Tässä pajassa toteutui myös kulttuurien välisen dialogin tavoite: osanottajina oli sekä maahanmuuttajia että syntyperältään suomalaisia nuoria. Mediataitojen opiskelun lisäksi viikon aikana oli monipuolisia ryhmäytymistä tukevia aktiviteetteja: koskenlaskua, husky-tarhalla vierailu, retki Pallastunturille ja rantasaunan lämmitystä.

HENKILÖKUVIA LÄHIKUVASSA -SARJA

Kuvassa keskellä on tehnyt omana videotuotantonaan henkilökuvia maahanmuuttajista, jotka omalla esimerkillään ovat osoittaneet, että sopeutuminen suomalaiseen yhteiskuntaan on mahdollista tinkimättä omasta identiteetistään.

Löydät täältä projektin kuvia, tarinoita ja videoita.

AKTIIVISESTI KUVASSA KESKELLÄ

Yksi aktiivisimmista Kuvassa keskellä -projektin pajoihin ja tapahtumiin osallistuneista on ollut Maryam (Mellu) Abuzaid-Ryu. Maryam on kotoisin Kuusamosta, mutta hänen perimänsä juuret löytyvät Koreasta ja Palestiinasta. Tämä monilahjakas, monesta innostuva, nuori harrastaa sarjakuvien piirtämistä, laulamista ja valokuvaamista. Ajoittain innostus iskee myös videoiden ja lyhytleffojen tekoon. Lisäksi Maryam tykkää näyttelemisestä ja ylipäänsä esiintymisestä.

Alun perin Maryam lähti mukaan ensimmäiseen tyttöjen omaan videopajaan juuri innostuksesta elokuvien tuottamiseen. Kaveri Nahla Hewidy oli bonganut ilmoituksen videopajasta jostain somekanavasta ja niinpä tytöt ilmoittautuivat yhdessä mukaan.

Onko syytä järjestää työpajoja erikseen tytöille ja pojille?

Mielestäni on kiva, että on olemassa eriteltyjä ryhmiä, olivatpa ne sitten sukupuoleen tai kulttuuriseen taustaan sidottuja, kunhan on olemassa rinnalla myös kaikille avoimia pajoja. Jotkut voivat kokea sen hetkisessä elämäntilanteessaan tarvitsevansa tietynlaista turvan ja tuen tunnetta, ja silloin tällaiset eritellyt ryhmät voivat sitten tuntua turvallisilta ja matalan kynnyksen paikoilta osallistua ja kokeilla mahdollisesti jotain uutta.

Mikä merkitys medialukutaidolla on kulttuurien välisessä dialogissa?

Mielestäni sillä on suurikin merkitys. Tänä poliittiselle korrektiudelle herkkänä aikana on hyvä tiedostaa, että oma totuus ei ole koko totuus, ja jos jonkun totuus poikkeaa omasta, niin ei tulisi heti ensimmäisenä olla antamassa keppiä, kuten nykyisessä ns. lynkkauskulttuurissa näyttää olevan tapana. Vastaan tulee myös paljon ns. valeuutisia, mutta ns. oikeat uutisetkaan eivät mielestäni aina anna kokonaiskuvaa tai kyllin monipuolisesti näkökulmia asioihin. Sen vuoksi on hyvä myös tietää, miten eri mediat toimivat, miten suhtautua mediasisältöön, ja kuinka varmistua lähteiden luotettavuudesta.

Kulttuurien välisessä dialogissa niin kasvotusten kuin median välityksellä on hyvä antaa itselleen ja toisille aikaa, eikä tarvitse heti olla muodostamassa mitään selkeää mielipidettä. Mielestäni se, kun sanotaan, että “kaikesta pitäisi olla mielipide”, on aika ankara ohjeistus ihmiselle varsinkin nykyään, kun elämme jatkuvan informaatiotulvan alla. On myös viisautta olla olematta mitään mieltä, vaikka tietäisikin asian olemassaolosta ja päättää, että pohdin tätä asiaa sitten joskus myöhemmin.

Mikäli tahtoo käydä rakentavaa kulttuurien välistä dialogia, kokemukseni mukaan tärkeitä arvoja, mitä on hyvä kuljettaa mukana, ovat lempeys, joustavuus ja avoimuus. Tämä ei tarkoita, etteikö saisi olla ennakkoluuloja tai sitä, etteikö saisi kyseenalaistaa ja kritisoida, mutta sillä on merkitystä, millä sävyllä ja aikomuksella lähestyy keskustelun osapuolia.

Olet osallistunut useisiin Kuvassa keskellä koulutuksiin ja tapahtumiin. Mitä nämä tapahtumat ovat antaneet sinulle?

Videopaja

Uusia ystäviä ja taitoja. Aiemmin en osannut tai tiennyt oikein videoeditointiohjelmista, ja videopaja on ehdottomasti toiminut ponnahduslautana itsenäiseen videotyöskentelyyn. Hankinpa kurssin loputtua jopa editointiohjelman kotikoneelleni.

Kohtaamisia-iltamat

Verkostoitumista mielenkiintoisten ihmisten ja julkisuuden henkilöiden kanssa. Oli myös hienoa saada elokuvaohjaajalta palautetta omaan lyhytleffaani, joka esitettiin tapahtuman yhteydessä.

Meeri Koutaniemen Omakuvatyöpaja – Hitaan ajan selfie

En valitettavasti päässyt ensimmäiselle kokoontumiskerralle, minkä vuoksi koen jääneeni jostain osasta pois tällä pajalla, sillä tuolloin kanssapajalaiset tutustuivat toisiinsa pintaa syvemmältä. Paja on kuitenkin ollut hyvin inspiroiva ja vaikka tiedänkin olevani varsin heittäytyvä persoona, mitä tulee uusiin tilanteisiin ja kokeilemiseen, niin yllätinpä itseni silti roolileikeissä; aiemmin ei ollut tullut edes mieleeni pukeutua joulukuuseksi tai ideointitasolla olevan sarjakuvani jumalsuvun hahmoksi – siis jumalsuvun! (Tosin hahmoni epäilee olevansa jumala…)

Videotoimittajana Maailma kylässä -festareilla

Opin olla ns. rohkean röyhkeä. Tapahtumassa oli paljon mielenkiintoisia henkilöitä, joita tahdoin yhdessä Angela Nawalin kanssa haastatella. Jupiter Okwessin kanssa saatiin haastattelu, kun vaan uskalsimme astua kulissien taakse ja reippaasti tiedustella, saisiko heiltä haastattelua. 47Soulia ja Tarja Halosta yritimme myös päästä haastattelemaan, mutta heille oli jo sovittuna niin paljon haastatteluja, että emme saaneet heiltä aikaa. Mutta toimittajana oleminen tapahtumassa oli todella jännittävää ja opettavaista!

Mitä odotat loppufestareilta?

Odotan megabileitä! Kutsutuilta vierailta (kuten Seksikäs-Suklaa ja Meeri Koutaniemi) odotan inspiroivia puheita ja työpajoja tai mitä ikinä tulevatkaan tekemään. Odotan myös, että tapahtumassa olisi lava, jonne kuka tahansa voi mennä tekemään spontaanin esityksen matalalla kynnyksellä, oliko se laulamista (tai vaikka karaokea!), stand-upia, tanssimista tai muuta! Tai vaikka festarikulkuetta, johon kuka tahansa voi liittyä mukaan hetken mielijohteesta!

LOPPUFESTARIT

Kuvassa keskellä -projekti huipentuu 6.4.2019 Helsingissä Kulttuuritehdas Korjaamolla järjestettäviin loppufestareihin. Festarien ohjelma on monikulttuurista, osallistavaa ja poikkitaiteellista: musiikkia, tanssia, stand up -komiikkaa ja työapajoja. Esiintyjinä ja työpajojen vetäjinä ovat muun muassa Seksikäs-Suklaa, Adikia, Fathi Ahmed, Biniyam, Elenzi, Meeri Koutaniemi, Joonas Pesonen, DJ Klaus Wing ja Bolly Beat Dancers. Festareihin on vapaa pääsy. Mukana on myös Let´s talk -keskustelua sivistyksestä, johon myös Maryam osallistuu.

Lisää tietoa ohjelmasta ja ilmoittautumiset työpajoihin täällä.

Kuvat: Samia Mohamud ja  Raimo Oksanen